A oto wywiad z Anią Nowacką, prowadzącą warsztaty scenograficzne.

wa1PODOBNO JESTEŚ PIRATEM?

Do kroćset, jestem!

DLACZEGO DZIECI POWINNY PRZYJŚĆ NA TWOJE WARSZTATY? CZY TO, CZEGO SIĘ NA NICH NAUCZĄ, PRZYDA IM SIĘ DO CZEGOŚ, JEŚLI NIE PLANUJĄ ZOSTAĆ SCENOGRAFAMI W DOROSŁYM ŻYCIU?

W dzisiejszym świecie dzieciom ogranicza się fantazję. Poprzez internet i telewizję, dostają gotowy obraz, bez możliwości samodzielnego wykreowania go na postawie własnych doświadczeń. Podczas warsztatów dzięki wspólnej analizie bajek postaramy się, wraz z dziećmi, wybudować inny, nowy świat wyobraźni. Warsztaty są dla wszystkich, nie trzeba "chcieć zostać scenografem", wyobraźnia i jej ćwiczenie jest potrzebna każdemu.

CO JEST CIEKAWEGO W BUDOWANIU SCENOGRAFII?wa2

Człowiek uczy oceniać daną historię, wyciągać z niej wnioski, wizualizować problemy, budować emocje poprzez formę, tonację czy dźwięk.

PAMIĘTASZ JAKIŚ SPEKTAKL, KTÓRY OGLĄDAŁAŚ W TEATRZE, GDY BYŁAŚ MAŁA? ZROBIŁO COŚ NA TOBIE, JAKO DZIECKU, SZCZEGÓLNE WRAŻENIE?

Doskonale pamiętam „Pinokia” w Teatrze Groteska. Oglądnęłam cały spektakl stojąc. Trzymałam kciuki za głównego bohatera do samego końca. Dzieci, w przeciwieństwie do dorosłych, potrafią całym sobą wejść w opowiadaną przez aktorów historię. W teatrze zaciera się granica pomiędzy rzeczywistością a fantazją.
 
ZAJMUJESZ SIĘ MIĘDZY INNYMI GRAFIKĄ, ILUSTRUJESZ KSIĄŻKI DLA DZIECI, GRY PLANSZOWE ETC. WIELE Z TWOICH RYSUNKÓW ADRESOWANYCH JEST DO DZIECI. LUBISZ RYSOWAĆ DLA NAJMŁODSZYCH?

Uwielbiam! Dzieci to najwrażliwsi odbiorcy i najbardziej trafni krytycy. Ich wyobraźnia nie zna pojęcia "niemożliwe". Tworzenie dla nich to ciągłe wyzwanie i ćwiczenie własnego umysłu. Tworząc ilustracje dla dzieci, patrzę na świat ich oczami i za każdym razem zmuszona jestem do poddania w wątpliwość reguł, które ustanowili dorośli.
 
wa3JAKIE SĄ TWOJE ULUBIONE POSTACI, TE, KTÓRE RYSUJESZ?

Och, zbyt trudne pytanie. W każdej książce mam innego, ulubionego bohatera. Budowanie charakteru postaci, jej osobowości sprawia, że ilustrator zaczyna traktować swoich "narysowanych przyjaciół" jak prawdziwe osoby. Podczas pracy nad książką łapię się niejednokrotnie na tym, że zastanawianiu się „Ciekawe jak zareagowałby tygrys Stefan?".
 
PO CO CI LATARKI NA WARSZTATY SCENOGRAFICZNE?

Latarki pomogą dzieciom zrozumieć rolę światła w budowaniu emocji na scenie.
 
JAK DZIECI MAJĄ SIĘ PRZYGOTOWAĆ DO TWOICH WARSZTATÓW?wa4

Zabrać z domu uśmiech, głowę pełną pomysłów i poprosić rodziców o wygodne ubrania, których nie będzie żal, gdy wydarzy im się jakaś przygoda. :)
 
CZY TRZEBA MIEĆ JAKIEŚ SPECJALNE ZDOLNOŚCI, BY BRAĆ W NICH UDZIAŁ?

Absolutnie nie! Potrzeba nam jest jedynie wyobraźnia, a tę ma każdy!

MASZ JAKĄŚ WIZJĘ SCENOGRAFII, CZY ZBUDUJESZ JĄ WSPÓLNIE Z DZIEĆMI?

Podczas warsztatów to dzieci przejmują stery i podejmują decyzję. Scenografia będzie w pełni ich dziełem, ja mam jedynie pomóc im w wykonaniu tego, co same zaplanują. To ich wizja i wyobraźnia będzie najważniejsza.

DASZ NAM KILKA SWOICH RYSUNKÓW DO ZILUSTROWANIA TEJ ROZMOWY?

A pewnie!  

 

 

Wspierają nas: azoty mecenas   azoty mecenas azoty mecenas azoty mecenas